• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

    پدیده مهندسی معکوس به شکل نوین، واژه ای است که قدمتی حدودا سی ساله در جهان دارد. در سالهایی که رشد اقتصادی چین در حال دورخیز برای سبقت گرفتن از رقبای جهانی بود. همه چیز در سرزمین اژدها حول محور مهندسی معکوس می چرخید. کپی کردن قطعات صنعتی کوچک و بزرگ که در کشورهای توسعه یافته غربی برگ برنده صنایع شان محسوب می شد در چین بشدت مورد توجه بود. این تقاضای بازار منجر به ساخت و توسعه تجهیزاتی شد که امکان کپی برداری مهندسی از قطعات صنعتی را بشکل سه بعدی فراهم میکرد. تکنولوژی هایی اپتیکی که در آزمایشگاه ها و شرایط کنترل شده دما و رطوبت و فشار اقدام به برداشت اطلاعات سه بعدی اجسام با دقت های میکرونی میکرد. این متدها برای اولین بار در جهان، واژه "مدل های ابرنقاط" یا مدل های point cloud را بر سر زبان ها انداخت. این مدل ها در واقع مدل های وضع موجود اجسام بودند. نام بین المللی این مدل ها As built 3D model می باشد و در ایران به مدل های چون ساخت ترجمه شده اند.

    سالهای بعد گام های سریعی در مهندسی معکوس و توسعه این فناوری ها در حوزه های دیگر برداشته شد. برداشت اطلاعات قطعات بزرگتر مانند بدنه خودرو و هواپیما و ... بسرعت عملیاتی شد. و در حدود بیست سال گذشته اسکن لیزری محیط های باز با ملاحظات مهندسی مخصوص خود جهان را وارد عصر جدیدی از موضوعات مهندسی معکوس نمود.

    هر چند همه این فناوری ها نهایتا فایلی با اسم point cloud تولید می نمایند اما مشخصات سخت افزارها و نرم افزار های تخصصی در حوزه های مختلف مهندسی بصورت تاثیر گذاری با بقیه حوزه ها تفاوت دارد. اسم فایل ابر نقاط یا فایل point cloud میتواند کاملا گمراه کننده باشد باید توجه داشت امروزه حداقل با 7 نوع فایل مختلف ابرنقاط سر و کار داریم. هر کدام از این فایل ها توسط سخت افزاری منحصر بفرد ایجاد می شوند که بصورت تخصصی در بستری از پروژه های تخصصی کاربرد دارند. قطعات ماشین الات صنعتی، بدنه هواپیما و خودرو، پروژه های راه سازی، پروژه های معماری، محوطه های صنعتی و فرایندی، اسکن محیط های شهری در پروژه های شهر سازی و اسکن هوایی جنگلها ومراتع و محیط زیست و .... همگی در جهت تولید مدل های پوینت کلاد ( point cloud ) بکار گرفته می شوند که علیرغم نامی مشترک در محصول تولیدی هر کدام از جهت مشخصات فنی و غنای اطلاعات مهندسی با دیگری تفاوت بسیار دارد. همه این فایل ها میتوانند در یک پروسه مهندسی معکوس به بازسازی و کپی کردن طرح موجود منجر شوند. نرم افزارهای تخصصی مهندسی در حوزه های مختلف جهت بارگذاری این فایل ها به روز رسانی شده اند. هر نرم افزاری با در اختیار داشتن فایل ابر نقاط متناسب با مشخصات پروژه هایی که در آن مطرح است بستری برای مهندسی معکوس را برای کاربرانش فراهم می نماید

    More in this category: « آثار باستانی